یک ربع کمتر از اتمام یک سال از زندگی خود، کودک شما در نه ماهگی در هیجان انگیزترین مرحله رشد است. در نه ماهگی، کودک شما مطمئناً به هر گوشه و کنار خانه می خزد، احتمالاً حتی سعی می کند با استفاده از حمایت بایستد، گاهی اوقات غرغر می کند یا حتی برای اولین بار شما را مامان یا بابا صدا می کند. یک مرحله شایان ستایش، چندین تحول کلیدی در این سن وجود دارد که نشان دهنده رشد سالم است، چندین شاخص فیزیکی، اجتماعی، عاطفی و ذهنی وجود دارد که این مرحله از رشد کودک را مشخص می کند.

هر آنچه که برای اولین بار و یا به عنوان یک والدین باتجربه انتظار دارید ،که  هنگام شروع یک سفر به طول یک عمر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را ما در اینجا  فراهم کردیم .

به وبلاگ هیاهو  خوش آمدید ! برای ترن هوایی که فرزندپروری است، ما در هر مرحله با شما هستیم.

رشد کودک

یک سن لذت بخش، که در آن هر کاری که آنها انجام می دهند خنده دار و سرگرم کننده است، می توانید ببینید که کوچولوی خود به یک شبیه ساز، کمدین یا مجری تبدیل می شود. مهارت های درک کودک شما در حال بهبود است و او در روش های طبیعی خود پیچیده تر خواهد بود. کودک شما میتواند اسباببازیها را کنار بگذارد، آنها را از بین ببرد، از اشتباهات شما در هنگام بازی بیشتر آگاه باشد و حتی نسبت به اقدامات خاصی که در روال عادی او نیست اعتراض کند.

رشد کودک

آماده باشید که وقتی کودکتان به گفتن کلمات معنادار نزدیک تر می شود، حرف های زیادی از او بشنوید. اولین کلماتی که مشتاقانه انتظارش را دارید - مامان یا دادا می تواند از دهان او بیرون بیاید و او ممکن است به خوبی معنی آن را بداند. اگر کودک شما زود صحبت می کند، ممکن است از قبل از چند کلمه استفاده کند. کودک شما از زبان بدن و صداها برای برقراری ارتباط و جلب توجه شما استفاده می کند.

کودک شما احساسات به خصوص احتیاط و ترس را آموخته است. وقتی او در اطراف یک فضای جدید یا با غریبه ها باشد، اینها بیداد می کنند. او از بازی با اسباب بازی های آموزشی یا دیدن تصاویر در کتاب لذت می برد و دوست دارد به مکالمات با صداها و صداهای مختلف گوش دهد. او از بازی گاه به گاه پیکابو یا حتی یافتن اسباب بازی های پنهان لذت می برد و در حال خزیدن و حرکت خود به همه جهات است.

برخی از نوزادان می توانند با در دست گرفتن یک تکه مبلمان یا دست شما با حمایت بایستند. در برخی موارد، نوزادان تمایل دارند با حمایت شروع به راه رفتن کنند. نوزادان در این مرحله نیز شروع به مستقل شدن می کنند و سعی می کنند اشیاء را با انگشت شست و اشاره خود نگه دارند. آنها ممکن است چیزهایی را با انگشت اشاره خود بکوبند. برخی از نوزادان هنگام غذا خوردن سعی می کنند فنجان، شیشه شیر یا حتی قاشق خود را در دست بگیرند. آنها پر سر و صداتر می شوند و برای بیان چیزی اشاره می کنند.

رشد کودک 36 هفته ای

دردهای جدایی

به یاد داشته باشید، در حال حاضر و برای هفته های آینده، هنگام جدا شدن از کودک، اضطراب در شما وجود خواهد داشت. کودک شما به شما عادت کرده است و ترس از دیگران کاملا طبیعی است. نوزادان ممکن است از غریبهها یا حتی پدربزرگها و مادربزرگها و مراقبان هراس داشته باشند. با اتخاذ یک رویکرد آهسته و اجازه دادن به نوزاد اولین حرکت را می توان انتقال را آسان کرد.

مشکلات سفر

کودک شما اکنون در مرحله ای است که به راحتی در محیط اطراف خود مستقر شده و فضای خود را دوست دارد. این می تواند خانه، مهد کودک یا مهد کودک شما باشد. بنابراین، اگر قصد سفر یا انجام یک سفر را دارید، مطمئن شوید که برای برخی رفتارهای غیرمنتظره آماده هستید. کودک شما دوست دارد چهره های آشنا و محیط های قابل پیش بینی اطراف خود را ببیند، همانطور که اکنون به یک امر عادی تبدیل شده است. بازدید از یک مکان جدید یا یک غریبه می تواند احساس امنیت او را تقویت کند و او را بی قرار کند.

رشد کودک 37 هفته ای

تا هفته 37، کودک شما شروع به یادآوری و ثبت اطلاعات در مغز کوچک خود می کند. او می تواند به یاد بیاورد که اسباب بازی هایش در اطراف خانه کجا قرار دارند و همچنین کارهایی را که حدود یک هفته پیش دیده شده است را تقلید می کند. این مهارتها مهارتهای یادآوری او را نشان میدهند - توانایی به خاطر سپردن جزئیات هر تجربه خاص برای چیزی برای مدت کوتاهی. احتمالاً تا دو یا سه سالگی که بچه ها شروع به صحبت می کنند، حافظه آگاهانه از رویدادهای خاص ایجاد نمی شود.

رشد کودک 38 هفته ای

رگبار کلماتی که کودک شما از بدو تولد شنیده است اکنون در حال بافتن جادوی خود است. درک این کلمات قطعاً وجود دارد، بلند و واضح است، اما توانایی استفاده از کلمات بسیار محدودتر است. هجو مداوم کلمات مانند کلمات، جملات یا حتی عبارات واقعی به نظر نمی رسد. کودک شما چیزی را به گونه ای به زبان می آورد که می خواهد پیامی را منتقل کند. متعجب نگاه نکنید و برای تشویق سخنرانی به آن پاسخ دهید. کودک شما همچنین از لحن صدای شما پیروی می کند تا کلمات واقعی شما. نوزادان می توانند احساساتی را که بر لحن شما تأکید می کند و همچنین با عبارات شما مرتبط است، درک کنند. بیشتر ارتباط برقرار کنید تا توانایی آنها در صحبت کردن زودتر بهبود یابد.

رشد کودک 39 هفته ای

شخصیت کودک شما در حال جوانه زدن است. لبخندهای گسترده، حرکات و حرکات به هرکسی که ملاقات میکند، گاهی اوقات خجالتی و خجالتی در اطراف غریبهها از ویژگیهای رایج در این مرحله است. اکنون ممکن است کودک شما با جسارت مسئولیت را بر عهده بگیرد یا قبل از برقراری ارتباط با دیگران، موقعیت را با دقت بسنجد. ممکن است گاه به گاه با آن نوسانات خلقی مواجه شوید، یا رفتار چشمگیر ناشی از تغییرات خلقی است.

سلامت نوزاد

در این سن، نوزاد چندین واکسن دارد. با MMR، که یک واکسن اجباری در نظر گرفته میشود، همراه با دوز خوراکی 1 lac IU ویتامین A شروع کنید. علاوه بر این، میتوانید واکسن تیفوئید را، در صورتی که قبلاً مصرف نکردهاید، و واکسن دیگری، واکسن مننگوکوک، برای محافظت در برابر ابتلا به این بیماری استفاده کنید. عفونت مغزی نوزادان در این سن نیز مستعد عفونت گوش هستند. اگر کودک شما چندین مورد از گوش درد داشته است، بهتر است راه حل طولانی مدت مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید.

نقاط عطف کودک - 9 ماه

نقاط عطف رشد در کودک نه ماهه شما را می توان به سه دسته تقسیم کرد - شناختی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی. هر دسته دارای مجموعه ای از دستاوردهای فردی معمولی و ویژگی های مرتبط است.

توسعه شناختی:

این مربوط به قدرت ذهنی، توانایی های تحلیلی و احتیاط نوزاد است که به صورت زیر نمایش داده می شود:

تقلید حرکات و صداها

توانایی شناختی کودک شما به تقلید حرکات و صداها در سن نه ماهگی کمک می کند. کودک می تواند زمانی که والدین از او می خواهند صدایی درآورد یا اشاره کند رمزگشایی کند. وقتی کسی برایش دست تکان میدهد، میتواند به عقب دست تکان دهد.

هجاهای تقلید

یک نوزاد میتواند کلماتی را که با یک یا دو هجا مانند مامان و دادا تشکیل شدهاند، تکرار کند، حتی اگر این کلمات به شخص مناسبی ارسال نشود.

اهمیت نه را درک می کند.

کودک شما متوجه خواهد شد که نه یک دستورالعمل منفی است و هدف دستور را درک می کند. کودک از انجام هر کاری که واکنش منفی والدین را برانگیزد اجتناب خواهد کرد.

اشاره می کند

کودک شما برای نشان دادن علاقه به اشیاء، افراد یا جهت اشاره می کند.

مکان یابی اشیا

نوزادان توانایی شناختی مشخصی برای یافتن یک شی پنهان با حافظه تیزشان در این مرحله دارند.

تغییرات فیزیکی:

خزیدن، نشستن و ایستادن با حمایت

تا ماه نهم، کودک شما بدون زحمت می خزد. یک نوزاد حتی می تواند بخزد و برای مدت طولانی بنشیند، زیرا ماهیچه های کمر قوی تر است. ماهیچه های پا قوی تر هستند و می توانند وزن بدن را تحمل کنند. برخی از نوزادان حتی می توانند با حمایت لحظه ای بایستند.

گرفتن و نگه داشتن اشیا

انگشت اشاره و شست می توانند یکدیگر را لمس کنند (گیره گیره ای) به کودک کمک می کند تا اشیایی را که باید نگه دارد، بگیرد. او می تواند از این دستگیره برای نگه داشتن قاشق خود هنگام غذا خوردن استفاده کند. او می تواند لباس دیگران را بگیرد و بکشد تا جلب توجه کند.

رفلکس چتر نجات

هنگامی که سر به سمت پایین است، بدن به طور خودکار دست ها را به جلو می برد. این روش خود بدن برای جلوگیری از آسیب سر در هنگام سقوط است.

استفاده از اندام ها را افزایش دهید

در نه ماهگی، نوزادان از بازوها و دست های خود برای عبور یا پرتاب اشیا استفاده می کنند.

دید تیزبین

ماهیچه های چشمی که حرکت چشم را تقویت می کنند به کودک کمک می کنند اشیاء متحرک را ردیابی کند.

الگوی خواب

کودک شما ریتم چرخه روز و شب را ایجاد می کند و ممکن است در طول روز کمتر بخوابد و در طول شب ساعات بیشتری بخوابد.

رشد اجتماعی و عاطفی:

اکنون کودک شما شروع به توسعه مهارت های تعامل اجتماعی، رفتار و وضعیت عاطفی خود می کند.

راحت در اطراف مراقبان اولیه و چهره های آشنا

کودک شما ترجیح می دهد در کنار شما یا مراقبش باشد و در صورت جدا شدن گریه می کند. او از تماس فیزیکی لذت خواهد برد و سعی خواهد کرد تا شما را راضی کند. نوزادان در نه ماهگی دوست دارند در اطراف چهره های شناخته شده خود باشند مانند پدربزرگ و مادربزرگ، دوستان خانوادگی که اغلب به آنها سر می زنند.

در اطراف غریبه ها مضطرب است

یک نوزاد در میان غریبه ها و چهره های جدید وحشت می کند و گریه می کند. یک نوزاد به سمت والدینش می خزد، هرچند غریبه ممکن است دوستانه باشد.

ترجیح اسباب بازی

نوزادان ممکن است برخی از اسباب بازی ها را به اسباب بازی های دیگر ترجیح دهند زیرا دوست دارند با آنها بازی کنند و چیزهای جدید را کشف کنند.

هر نوزادی منحصر به فرد است و همه این نقاط عطف ممکن است با سرعت متفاوتی ظاهر شوند و رشد کنند. ممکن است علائمی وجود داشته باشد که نشان دهنده رشد ضعیف باشد و شما می توانید به دنبال مداخله پزشکی باشید.

رفتار - اخلاق

این ماه احتمالاً با صدای جیغ بلند مشخص می شود زیرا کودک شما در حال ایجاد تارهای صوتی هیا است. نوزادان متفاوت هستند - برخی منفعل هستند، برخی با صدای بلند، یا برخی کاملا ساکت هستند. هنگامی که صدای بلندی شنیده می شود به چشمان کودک خود با دقت نگاه کنید. چشمان او باید بر اساس سطوح دسی بل حرکت کند و روی جسمی که صدا ایجاد می کند تمرکز کند. مراقب باشید که او چگونه بدن خود را از نزدیک حرکت می دهد. این والدین هستند که اولین کسانی هستند که متوجه هر گونه مشکل رشد یا مشکل جسمی در کودک خود می شوند. مداخله پزشکی اولیه، حتی اگر موضوع ناچیز به نظر برسد، می تواند بعداً ارزشمند باشد.

فعالیت های یک نوزاد 9 ماهه

    با افزایش انعطاف پذیری در حرکت بدن، نوزادان را می توان تشویق کرد تا از نظر فیزیکی خود را به کار گیرند. سعی کنید آنها را در فعالیت هایی برای گرفتن یا عبور دادن اشیاء برای حرکت دادن اندام هایشان درگیر کنید. سعی کنید و به آنها کمک کنید تا در صورت توانایی نگه داشتن و ایستادن، مدتی بایستند.

با بهبود بینایی، بینایی و مهارت های شناختی، نوزادان اکنون می توانند توجه بیشتری داشته باشند و چیزها را درک کنند. برای تحریک ارتباط و افزایش چابکی ذهنی، زمان بیشتری را با آنها با خواندن، آواز خواندن یا فقط صحبت با آنها بگذرانید.

رشد دندان نوزادان در این مرحله شروع می شود و می توانید به آنها دندان های پر از ژله بدهید. برای تسکین درد لثه آنها می توان هر چیز شیرینی ارائه داد.

با یک چنگال قوی، می توانید کودک خود را تشویق کنید که قاشقش را بردارد و غذا بخورد. ممکن است نامرتب به نظر برسد، اما راهی عالی برای تلقین استقلال و همچنین یادگیری نگه داشتن اشیاء است.

مراقبت از نوزاد 9 ماهه

چند نکته ساده برای کمک به مراقبت از کودک نه ماهه خود:

برای کمک به او در رمزگشایی کلمات، صحبت کنید و کودک خود را درگیر مکالمات کنید.

برای تشویق ارتباط، به حرف های خفه کننده گوش دهید و به شدت پاسخ دهید.

زمان بازی را برنامه ریزی کنید و بسیاری از بازی های جذاب ، ایجاد صدای حیوانات، رد کردن چیزهایی را انجام دهید تا کودک شما احساس دوست داشتن و امنیت کند.

خواندن عادتی است که دنیای جدیدی را می گشاید. برای گسترش افق تخیل کودک و برای توانایی یادگیری بهتر در مراحل بعدی، با پشتکار بخوانید.

برای تقویت عضلات پیاده روی و دویدن در فعالیت بدنی شرکت کنید.

اطمینان حاصل کنید که خانه شما برای کودک ایمن است زیرا کودک شما اکنون می تواند هر چیزی را بگیرد و در دهانش فرو کند.

تغذیه

به کودکتان اجازه دهید غذای خود را با تلاش برای خوردن خودش کشف کند. به نظر می رسد درهم و برهم است، اما به او کمک می کند تا با نحوه قرار دادن غذا در دهانش ارتباط برقرار کند. زمان غذا نباید کنترل شود، اما باید یک فعالیت آموزشی باشد که در آن کودک در نهایت مستقل می شود. با کمک به او در انتخاب غذای انگشتی مانند میوه ها و سبزیجات خرد شده در رنگ های مختلف شروع کنید. او را تشویق کنید که از قاشق برای خوردن غذای پوره شده استفاده کند، حتی اگر آشفته است.

خوابیدن

در نه ماهگی، نوزادان ممکن است ساعات خواب خود را کاهش دهند و این تغییر می تواند آنها را بدحال و خسته کند. مراقب علائمی مانند خارش چشم، ناله های مداوم یا نشانه های دیگر از این قبیل باشید. اجازه ندهید کودک شما بیش از حد خسته شود و سعی کنید تا دیروقت بیدار نمانید. خواب از دست رفته را می توان در شب جبران کرد. یک روال به نفع همه ایجاد کنید.

نکاتی برای والدین

با تغییرات قابل مشاهده در رفتار، والدین باید سعی کنند نوزاد نه ماهه خود را درگیر فعالیت های کودک کنند.

رشد نوزاد در 9 ماهگی باید ردیابی و نظارت شود. به جای اینکه او را با ترس های خود بترسانید، از کودک خود در تلاش برای ایستادن و راه رفتن حمایت کنید.

پزشک اطفال شما می تواند بهترین بازخورد را در مورد وزن کودک به شما بدهد. نمودارهای صدک یا رشد روش خوبی برای ردیابی وزن نوزاد 9 ماهه و مشاهده وضعیت کودک شما از نظر رشد فیزیکی است.

یک مرحله هیجان انگیز، در نه ماهگی کودک شما به سنی شایان ستایش می رود که در آن صحبت کردن، راه رفتن، صحبت کردن، دویدن و خیلی چیزهای دیگر را یاد می گیرد. این زمان ایده آلی است که پایه ای قوی برای رشد شخصیت او ایجاد کند!

توجه : اطلاعات موجود در وبلاگ هیاهو  یک ماهیت کلی است و فقط برای اهداف آموزشی در دسترس است و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اگر در مورد سلامتی خود یا کودک خود نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

منابع : تمام مطالب ارائه شده توسط وبلاگ هیاهو ، بر پایه جدیدترین تحقیقات علمی و به روز محققان و مراجع ذی صلاح علمی و تحقیقاتی اروپا و امریکا در زمینه مهمترین مسائل و سوالات والدین در زمینه فرزند پروری تهیه شده است.

انتشار مطلب فقط با ذکر منبع سایت هیاهو  بلااشکال است.